Leverantörsvillkor

ANVÄNDARVILLKOR KOMMERS ANNONS

Tack för att du använder Kommers Annons! Tjänsten är skapad för att underlätta för både dig som Användare och din Kund. Genom att du skapa ett konto på Kommers Annons accepterar du följande användarvillkor:

1 Definitioner

Med Användare avses den person och det företag som Användaren representerar vid registreringen på någon Kommers Annons leverantörsportal. Med Systemleverantör avses den som är ansvarig för systemet, Primona AB (556583-2374), Kungsgatan 35, 111 56 Stockholm. Med Kunden avses det kundföretag, organisation eller myndighet som via Tjänsten hanterar t.ex. förfrågningar, avtalshantering, prislistehantering, beställningar och fakturor. Med Tjänsten avses systemet Kommers Annons. Med Utökade tjänster avses tillkommande tjänster som beställts specifikt av Användaren. Med Teknisk Support avses hjälp som förmedlas till Användare av Systemleverantören.

2 Omfattning Basfunktionalitet

Vid registrering på Kommers Annons förbinder sig Användaren villkoren för användning av Kommers Annons basfunktionalitet. Basfunktionaliteten förutsätter i vissa fall att Kunden har licens för dessa funktioner i Systemleverantörens motsvarande inköpssystem (Kommers):

2.1 Aviseringar med e-post

Tjänsten inkluderar allmän avisering med e-post t.ex. för ändringar i underlag, nya frågor och svar, direktinbjudan att lämna anbud, nya upphandlingar, meddelande om tilldelning meddelande, avisering om nytt portalmeddelande, avisering om ny beställning, meddelande från beställare. Användaren godkänner att ta emot e-post från tjänsten. För vissa aviseringar måste användaren ha det påslaget i Användarens användarprofil.

2.2 Avtalshantering

Tjänsten inkluderar följande funktionalitet:
• Ladda upp prislistor med hänvisning till avtal som finns med Kunden
• Signera avtalsdokument elektroniskt, som skickats ut via Tjänsten av Kunden

2.3 Beställningshantering

Om Kunden använder Kommers beställningsfunktioner ger Tjänsten möjlighet för Användare att utan behov av teknisk integration hantera följande:
• Motta inköpsorder
• Skapa plocklista
• Bekräfta mottagen inköpsorder
• Bekräfta att leverans sker
• Möjlighet att leveransbekräfta
• Möjlighet att se en överblick över tidigare mottagna beställningar för statistik

2.4 Bevakning av nya upphandlingar

Möjligheten att ställa in att få avisering av nya upphandlingar.

2.5 Elektronisk signering

För Kunder som använder Kommers funktioner för elektronisk signering kan Användare signera dokument, t.ex. avtalsdokument som blivit tillsända via Tjänsten. Signering sker med elektroniskt certifikat, för närvarande i första hand bankID och mobilt bankID, men Nordea, Telia eller Steria är under utveckling.

2.6 Fakturering

För de Kunder som använder Kommers funktioner för fakturering via portalen ger Tjänsten möjlighet att till Användare erbjuda:
• Fakturering av beställningar som leveransbekräftats via Tjänsten
• Hantering av betalningsuppgifter för fakturor
• Möjlighet att hämta ut verifikat (självfakturan som pdf-dokument) för bokföring

2.7 Portalmeddelande

Meddelande som visas och eventuellt ska besvaras. Avisering sker med e-post. Funktionen ger säker kommunikation och ger möjlighet att svara på meddelandet på portalen om Kunden tillåtit det.

2.8 Upphandling

Tjänsten ger följande funktionalitet (beroende på Kundens licens):
• Söka bland annonser
• Mottaga direktinbjudan vid ej publika förfrågningar
• Läsa och hämta förfrågningsunderlag
• Ställa frågor och läsa svar
• Lämna anbud elektroniskt
• Delta i elektronisk auktion

3 Rätt att använda Tjänsten

Användningen av basfunktionerna i Tjänsten gäller tillsvidare med rätt för Användaren att när som helst avregistrera sig. Systemleverantören har, på eget initiativ eller på en Kunds initiativ, rätt att stänga av Användaren från systemet, skulle Användaren inte ha följt användarvillkoren.

3.1 Oetisk användning

Systemleverantören har rätt att omedelbart stänga av en Användares användarkonto skulle den skriva eller ladda upp olagligt eller oetiskt material som t.ex. är stötande, kränkande, nedsättande, pornografiskt, hotfullt eller obscent, eller som syftat till att kränka eller nedkreditera andra Användare eller företag. Allvarligt missbruk av Tjänsten polisanmäls.

3.2 Detta sker vid avstängning

Om Användaren använder Tjänsten eller webbplatsen Kommers Annons, på annat sätt än vad som uttrycks under punkt 2 eller bryter mot något av Användarvillkoren, eller på annat sätt missbrukar användningen av Tjänsten, äger Systemleverantören rätt att med omedelbar verkan stänga av användarkontot och avbryta tillgången till Tjänsten. Inloggning är då inte längre möjlig. Information om avstängning och orsaken därav kommer att meddelas till Användarens e-postadress separat.

3.3 Vidareförsäljning av information

Offentlig information som hämtas av Användare via Tjänsten får förmedlas kostnadsfritt till tredje part. Informationen får dock inte vidareförsäljas till tredje part utan Systemleverantörens godkännande.
Användning av robotar som inloggad användare är inte tillåtet utan Systemleverantörens godkännande. Systemleverantören förbehåller sig rätten att stänga av riktiga eller fiktiva användare som utan godkännande använder sig av robotar för att inloggad hämta information från Tjänsten, t.ex. om roboten ställer till problem i Tjänsten.

4 Begränsat ansvar

4.1 Riktighet i informationen

Den informationen om upphandlingar, beställningar m.m. som tillhandahålls via Kommers Annons är enligt de uppgifter som lämnats av Kunden. Systemleverantören har inte kontrollerat riktigheten eller fullständigheten av dessa uppgifter och avsäger sig allt ansvar för att göra sådana kontroller. Systemleverantören korrigerar endast informationen om det sker på uppdrag av Kunden.
Systemleverantören skall inte vara ansvarigt för direkt eller indirekt skada eller följdskada relaterad till Tjänsten, inkluderad utebliven vinst eller liknande, även om Systemleverantören underrättats om möjligheten av sådan förlust.

4.2 Återkoppling om felaktig information

Felaktig information som Användaren hittat ska i första hand meddelas till Kunden, i andra hand till Systemleverantören, så snart felaktigheten hittats av Användaren.

4.3 Leverans av e-post kan inte garanteras

Leverans av e-post som skickas från systemet kan inte garanteras hela vägen fram till Användaren då e-post kan fastna i spam-filter eller på annat sätt inte skickas vidare. Systemleverantören avsäger sig ansvar för e-post som inte kommit fram. Användaren ansvarar för att själv regelbundet logga in och kontrollera om förändringar i pågående ärenden har skett, t.ex. under väntan på tilldelningsbeslut.

4.4 Bevakning kan inte garanteras

Vid användning av bevakningsfunktion för nya upphandlingar kan inte garanteras fullständig täckning för nya upphandlingar. Systemet kan inte automatiskt hantera synonymer, alternativa termer, tar inte hänsyn till fel i kodning som CPV eller NUTS eller eventuella stavfel i upphandlingstexten. Tjänsten sorterar heller inte bort irrelevanta upphandlingar som felaktigt matchar inställda sökningar. Systemleverantören tar inte ansvar för eventuella missade affärsmöjligheter vid användning av Tjänsten, t.ex. på grund av missad avisering, utebliven avisering eller felaktig filtrering.

4.5 Tredjepartsprodukter och webbläsare

Systemleverantören ansvarar inte och kan inte avhjälpa fel som uppstår i tredjepartprodukter så som webbläsare, kontorsprogramvaror, dokumentläsare och liknande. De webbläsare som rekommenderas framgår av det som anges under ”Användarvillkor” i systemets sidfot. Användare som upplever problem i Tjänsten ska kontrollera att den använder någon av de rekommenderade webbläsarna innan den kontaktar Teknisk Support.

4.6 Användarens autentisering

Användaren ansvarar själv för att ange sin riktiga identitet som representant för den organisation den själv uppger. Medvetet felaktiga uppgifter om användaren kan resultera i att Användaren stängs av från Tjänsten. Missbruk av tjänsten kan resultera i polisanmälan.

4.7 Säkert lösenord

Användaren ansvarar själv för att använda ett säkert lösenord.

5 Säkerhet och tillgängligheten av Tjänsten

Tjänsten är normalt tillgänglig dygnet runt men planerade avbrott kan ske och Systemleverantören förbehåller sig rätten att genomföra sedvanligt underhåll. Underhåll kommer dock huvudsakligen att äga rum nattetid och på helger för att inverka så lite som möjligt på Användarens nyttjande av Tjänsten. Akut underhåll sker vid behov och då med korta avbrott på max 30 minuter. Planerat och akut underhåll meddelas på nyhetssidan.
Systemleverantören säkerställer att Användarens information behandlas säkert genom att:
• Servrarna är placerade i säker byggnad där inga utomstående har tillträde
• Personalen som sköter servrarna lyder under sekretessavtal
• Det finns separata datahallar på geografiskt skilda platser för backuper. Backuper sker löpande (inkrementellt) och fullständiga backuper tas varje natt.
• Kommunikation mellan användarens klient (dator) och Kommers Annons skyddas med 128 bitars SSL kryptering
• Lämnade men ej öppnade anbud låses och hanteras konfidentiellt i förhållande till Kunden och andra parter. I offentlig sektor gäller att anbudsdokument inte kan öppnas av Kunden förrän efter sista anbudsdag. Undantag finns när kontinuerlig anbudsöppning tillåts, det går då inte att återkalla inlämnade anbud.

5.1 Sekretess

Användaren ska tillse att de inloggningsuppgifter som angivits hemlighålls så att inte obehöriga användare får tillgång till Användarens uppgifter i Tjänsten. Användaren förbinder sig att inte för tredje person yppa eller på något annat sätt göra tillgänglig information som erhållits direkt av Systemleverantören eller av Tjänsten samt tillse att det hos Användaren inte någon annan än tjänsteman med tjänstgöring hos Användaren får del av sådan information.

5.2 Upphovsrätt

Med undantag för offentliga uppgifter har Systemleverantören äganderätt och upphovsrätt till information som Användaren erhållit via Tjänsten eller direkt av Systemleverantören. Varumärket Kommers Annons med dess logotyp får inte reproduceras, publiceras, distribueras eller användas på annat sätt utan Systemleverantören skriftliga medgivande. Systemleverantören behåller under alla omständigheter äganderätt, upphovsrätt och övriga immateriella rättigheter till webbplatsen.

5.3 Källhänvisning

Om offentlig information hämtas från Tjänsten till en annan tjänst eller webbsida ska det tydligt framgå att källan för information är Kommers Annons samt den exakta genvägen (url) till källan för informationen. Om detta förbises finns t.ex. risk att anbudsgivare icke erhåller uppdaterad information om en pågående publik upphandling. Systemleverantören frånsäger sig allt ansvar för information, som hämtats från Tjänsten, som Användare hittar på en tredje persons webbplats.

5.4 Loggning

Användarens aktiviteter i Tjänsten loggas för att Systemleverantören vid behov ska kunna spåra fel. För att garantera upphandlingssekretess har Kunder inte tillgång till dessa loggar. Skulle tvist uppstå mellan en Användare och Kunden kan Systemleverantören komma att lämna ut loggar om Användaren till Kunden, t.ex. i ett överprövningsmål. Loggar lämnas dock aldrig ut under pågående upphandlingssekretess.
Systemleverantören använder även statistik i samlad/aggregerad form om användare/trafik och trafikleverantörer. Sådan statistik innehåller dock aldrig någon form av personlig information. När Användare registrerar sig på Tjänsten kommer viss information om användandet att loggas och sparas för säkerhetsåtgärder.

5.5 Cookies

Systemleverantören använder cookies för att underlätta användningen av Tjänsten och för att göra vissa delar av innehållet personligt. En cookie är en liten textfil som skickas från Tjänstens webbserver och som sparas i Användarens webbläsare. Cookien hjälper Tjänsten att komma ihåg att du besökt webbplatsen tidigare.
Användare kan när som helst radera cookies från sin hårddisk, men detta gör att personliga inställningar försvinner i Tjänsten. Användare kan också ändra inställningarna i sin webbläsare så att den inte tillåter att cookies sparas på hårddisken. Detta försämrar dock funktionaliteten på vissa sidor i Tjänsten och kan göra att visst innehåll och vissa funktioner inte är tillgängliga.

5.6 Integritet

För att utnyttja Tjänsten måste Användaren registrera sig med korrekta företagsuppgifter inklusive organisationsnummer och e-postadress.
Det åligger Användaren att alltid tillse att dessa uppgifter är korrekta och uppdaterade. Genom att använda Tjänsten accepterar Användaren att uppgifterna används till att informera Kunden om Användaren, dess kontaktuppgifter, eventuella uppgifter för betalning av fakturor (endast när funktion för fakturering används), och eventuella uppgifter om produkt/tjänste-erbjudande.
Dessutom accepterar Användaren att uppgifterna om eventuell bevakningsprofil eller eventuell leverantörsprövning får återanvändas av andra Kunder. Systemleverantören lämnar i övrigt ej ut information till tredje man utan godkännande från Användaren. Undantag är information som lagen kräver skall utlämnas.

5.7 Personuppgifter

Användaren godkänner att inlämnade personuppgifter får hanteras av Systemleverantören och Kunden i enlighet med personuppgiftslagen. Systemleverantören intygar att personuppgifter under inga omständigheter förmedlas till tredje person. Vid elektronisk signering lagras personnummer på ett säkert sätt.

5.8 Förändringar

Systemleverantören kan komma att ändra Tjänstens utformning och funktionalitet. Systemleverantören har vidare rätt att ändra villkoren för Tjänsten samt de tekniska och administrativa rutiner som gäller. Sådana ändrade villkor börjar att gälla direkt och meddelas vid inloggning då nya Användarvillkor för Tjänsten ska godkännas.

5.9 Länkar till andra tjänster

Vissa funktioner i Tjänsten länkar vidare till andra tjänster. Dessa tjänster kan ha andra villkor.

5.10 Force majeure

Om Systemleverantören förhindras att fullgöra sina åtaganden enligt Användarvillkoren på grund av omständighet som part ej kunnat råda över, såsom blixtnedslag, arbetskonflikt, bristande elförsörjning, eldsvåda, myndighetsbestämmelser, systemavbrott eller bristande tillgänglighet i externt nätverk skall detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestation och befrielse från skadestånd och andra eventuella påföljder.

6 Kostnad för Tjänsten

Användning av basfunktionaliteten för Tjänsten är kostnadsfri. Systemleverantören förbehåller sig rätten att i framtiden ändra affärsmodell och eventuellt debitera för vissa delfunktioner eller tjänster som idag är kostnadsfria. Det kommer i så fall att meddelas i förväg och ingen debitering sker utan att Användaren beställt tjänsten. Kostnad för Utökade tjänster är enligt separat avtal för dessa.

6.1 Tillgång till Teknisk Support

Användare av Tjänsten har möjlighet att kostnadsfritt få tillgång till Teknisk Support av Systemleverantören. Frågor till Teknisk Support ska i första hand ske genom funktionen Kontakta oss i systemets sidfot. Inloggad finns då all kontaktinformation vilket underlättar för Systemleverantörens supportorganisation. Ärenden besvaras så snart som möjligt. Teknisk Support arbetar vardagar 08:00-17:00.
Observera att Systemleverantörens Tekniska Support inte kan svara på frågor om innehållet i upphandlingar eller annan information som tillhandahållits av Kunden. För dessa frågor ska Kunden kontaktas. Under pågående upphandling, eller ansökan, kan frågor ställas via funktionen för Frågor och Svar fram till sista dagen för frågor, vilket framgår av annonsinformationen. Om andra datum eller kontaktvägar framgår av förfrågningsunderlaget måste Kunden kontaktas i enlighet med instruktionerna i förfrågningsunderlaget.

7 Användarvillkor för Utökade tjänster

Utökade tjänster är tjänster och funktioner för Användare utöver basfunktionalitet. Villkor för dessa tjänster accepteras separat i samband med att de tecknas.

7.1 Kampanjer

Tjänsteleverantören har rätt att i kampanjer erbjuda Användare att kostnadsfritt prova en Utökad tjänst. Skulle Kunden uppskatta tjänsten kommer möjlighet att erbjudas att teckna separat avtal tecknas för användning av den Utökade tjänsten, med dess tillkommande användarvillkor och avtalade kostnad. Tjänsteleverantören har efter prövoperioden rätt att stänga av den Utökade tjänsten för Kunden om inget avtal tecknats. Tjänsteleverantören har rätt att helt sluta erbjuda den Utökade tjänsten eller inkludera den i Basfunktionaliteten.

7.2 Överlåtelse av utökade tjänster

Användaren äger inte rätt att överlåta Utökade tjänster till en annan Användare, utan Systemleverantörens föregående skriftliga godkännande. Sådant godkännande förutsätter även att den nye innehavaren accepterar de allmänna användarvillkoren och de tillkommande villkoren för den Utökade tjänsten.
Vid byte av e-postadress behöver ett nytt konto skapas. Om en licens för en Utökad tjänst finns behöver Teknisk Support kontaktas.

8 Tvist

Tvist angående tolkningen eller tillämpningen av Användarvillkoren ska avgöras av svensk domstol enligt svensk rätt, varvid Stockholms tingsrätt ska vara första instans.